UEFA o kobiecej piłce

Dodany przez Futko, 3 Lis2012 14:00, czytany 1667 razy, komentarze 0

img

Mecz kobiet Polska - Rosja w Raciborzu. Foto: Expansia Media

Na stronie Europejskiej Federacji Futbolu www.uefa.com ukazał się materiał poświęcony rozwojowi kobiecej piłki nożnej. Przytaczamy go poniżej.

* * * * *

Wzmocnienie struktur na poziomie klubowym i dbanie o piłkę nożną na etapie fundamentów to kluczowe elementy w dalszym rozwoju futbolu kobiecego, co potwierdziły warsztaty UEFA w Nyonie.

Program Dzielenia się Wiedzą i Informacjami UEFA (KISS) zorganizował 21 i 22 lutego ostatni warsztat poświęcony rozwojowi kobiecej piłki nożnej. W tym wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele narodowych federacji, klubów i władze światowej federacji piłkarskiej FIFA.

Celem warsztatu było określenie sposobów poprawy jakości klubów pod względem zarządzania, finansowania, kwestii komercyjnych i infrastruktury.

Delegaci wysłuchali, jak europejskie federacje mogą korzystać z programu UEFA HatTrick, który oferuje wsparcie krajowym związkom piłkarskim na całym kontynencie. Futbol kobiecy dostał świeżego impulsu dzięki Programowi Rozwoju Futbolu Kobiecego UEFA (WFDP), uruchomionemu w ubiegłym roku, który zapewnia długoterminowe finansowanie poprzez program HatTrick.

Przewodnicząca Komisji Piłki Nożnej Kobiecej UEFA Karen Espelund wezwała federacje do wykorzystania wsparcia UEFA, aby stworzyć projekty poświęcone futbolowi amatorskiemu lub rozwojowi zawodniczek, czy też wzmocnieniu struktur klubów. – To do federacji należy zdefiniowanie, co jest potrzebne do pomocy w rozwoju silniejszych klubów – powiedziała. – Program HatTrick jest dostosowany do potrzeb federacji. Wiele ze związków powinno mieć przynajmniej jeden projekt poświęcony futbolowi amatorskiemu, gdyż potrzebujemy fundamentów do rozwoju.


Foto: Expansia Media

Karen Espelund wyjaśniła także, że strategia rozwoju futbolu kobiecego stworzona przez UEFA zawiera wiele priorytetów. Przy czym to UEFA będzie stanowić pomoc, tworzyć ekspertyzy, radzić i służyć zasobami. Kluczowe kierunki rozwoju są wskazane w strategii, a federacje są odpowiedzialne za wprowadzenie swoich własnych programów zgodnie z sytuacją w danym kraju.

W szczególności, jeśli dziewczęta i kobiety są zachęcane do zaangażowania w piłkę nożną, w roli zawodniczek, trenerek, sędzin, działaczek, wolontariuszek lub kibiców, to wówczas standardy wzrosną. Większa ogólna efektywność struktur może być powielana przez narodowe federacje, ale także przez kluby.

W prezentacjach znalazły się przykłady i wskazówki dla przyszłego rozwoju. Ostatnio Irlandia uruchomiła ligę kobiecą. Dyrektor wykonawczy Irlandzkiego Związku Piłki Nożnej John Delaney zdefiniował drogę, która pozwoliła uruchomić rozgrywki dzięki pomocy UEFA, wsparciu interesariuszy i sponsorów, solidnym strukturom i stworzonemu w 2006 roku planowi rozwoju kobiecej piłki nożnej.

Od chwili zaprezentowania planu liczba zarejestrowanych zawodniczek wzrosła z 10 tysięcy do 23 tysięcy. Ponad 12 tysięcy dziewczynek uczestniczyło w Programie Soccer Sisters, a także stworzono osiem programów poświęconych utalentowanej młodzieży. Program rozwoju zapewnił doskonałe wyniki. Kobieca kadra narodowa poprawiła miejsce w rankingu, zaś drużyna do lat 17 została wicemistrzem Europy i ćwierćfinalistą mundialu w 2010 roku.

Klara Bjartmertz z Islandzkiego Związku Piłki Nożnej (KSÍ) zaprezentowała krajową strategię poświęconą piłce nożnej kobiet, która jest bardzo dobrym przykładem, gdyż w państwie liczącym 320 tysięcy mieszkańców istnieje najwyższej klasy kobieca kadra narodowa. Podstawą sukcesu był system klubów, w których trenują dzieci od najmłodszych lat. Zawodniczki mają możliwość rozwijać się w 100 klubach sportowych. To oznacza, że wzrósł zasób zawodniczek dla reprezentacji. Dodatkowo wsparcie KSÍ dotyczyło takich aspektów jak edukacja trenerów, ośrodki, system rozgrywek i pomoc w dbaniu o klubową infrastrukturę.


Foto: nikonpro.be

Niderlandy miały własny wkład w warsztaty. Przewodnicząca ds. futbolu kobiecego w holenderskim klubie Twente Mary Kok pokazała doskonały przykład, jak inteligentna i efektywna praca oraz planowanie pozwala klubowi, który utworzył kobiecą drużynę w 2007 roku, wywalczyć tytuł mistrzowski już cztery lata później. Menedżer marketingu sportowego w Holandii Bob van Oosterhout zaprezentował strategię marketingową, która miała za zadanie przyciągnąć media, partnerów strategicznych biznesowych, aby liga w Belgii i Holandii zyskała idealną pozycję.

- Potrzebujemy strategii i wizji, a następnie pracy krok po kroku – wyjaśniła Karen Espelund. – Poprosiłam federacje i kluby o wykorzystanie elementów planu rozwoju UEFA zgodnie z sytuacją w kraju. UEFA istnieje, by pomagać poprzez program HatTrick, dedykowany doświadczonym ekspertom futbolu kobiecego, marketingu i futbolu amatorskiego. Im bardziej precyzyjnie przedstawia się własne potrzeby, tym większą można otrzymać pomoc.

źródło: www.uefa.com

Tagi: futbol kobiet, UEFA

.

komentarze (0):

Bądź pierwszy, dodaj komentarz!

.
Dodaj nowy komentarz: